Tarján-patak szabályozása (alsó szakasz)

HU-MNL-NML-V.183.a. 8497/1927

Eredetileg a szabályozási munkálatokra az engedélyt 1915. május 16-án adta ki az alispán. 1916. márciusában a nagyközség kérte az egy évre kiadott engedély meghosszabbítását, hivatkozva arra, hogy a háborús időszakban általános a munkaerő-hiány, valamint a szabályozással érintett vásártér céljára vásárolt területet a katonaság barakkok építésére lefoglalta. Az alispán a kérelemnek megfelelően a megvalósítást a hadi cselekmények lezárulásától számított egy évben határozta meg. Újra 1925. áprilisában került elő, részben az új városrész kialakítása, részben pedig a munkanélküliség enyhítésére indult közmunkák kapcsán. A tervek szerint a Tarján-patakot a Karancsaljai utcai hídtól felfelé az uszoda melletti hídig betonfenékkel, mindkét oldalon betonfallal, és felette korláttal látnák el. A Salgó-patak torkolata és az uszoda melletti híd körüli részen cementhabarcsba rakott kőburkolatot kapna. A Széna téri vasúti átjáró folytatásában vasbetonhidat terveztek, két oldalán gyalogjáróval. Az így felgyorsuló vízfolyás miatt a Karancsaljai utcai hídtól délre 100 méter hosszan a partfalak megerősítését tartották szükségesnek a partrészek tulajdonosainak bevonásával. A kivitelezésre a pályázat kiírása megtörtént, azonban 1925. szeptember közepén semmisnek nyilvánították, és alispáni engedéllyel „szabad kézből” történt a munkavégzésre a megbízás a helyi iparosok közreműködésével. A Karancsaljai utcai hídtól délre eső rész partépítésének anyagi terheiről azonban nem sikerült a tulajdonosokkal megegyezni. A vita még az 1926. májusi és júniusi árvíz után is tovább folyt. Ekkor a tervek szerint 117 méter hosszban határozták meg a meder szélesítését és a partoldal kővel borítását, hogy az esetleg feltorlódó víz ne öntse el a bányatelepet. Végül 1927. január 10-én az alispán határozatban mondta ki, hogy a költségek a part menti birtokosokat terhelik. A város az egyéni tulajdonosoktól 640-640 pengő hozzájárulást kérhet a munkálatokért, melyet tíz év alatt, negyedévente 16 pengővel kell törleszteni. A tervrajzon ez a vitatott déli terület látható, pirossal a tervezett mederbővítés és a partfal erősítés látható.

error: Védett tartalom!